Maailmassa on joitakin museoita, jotka ovat nousseet todellisen instituution asemaan: New Yorkin MoMA, Lontoon British Museum, Pietarin Eremitaasi… tähän joukkoon kuuluu eittämättä myös Pariisin, tuon valon kaupungin, Musée du Louvre tai ihan pelkkä Louvre. Kyseessä on eräs maailman vanhimmista taidemuseoista, jonka pinta-ala on huimat 72 735 neliömetriä. Näytteille asetetut kokoelmat koostuvat kahdeksasta erilaisesta kuratointikokonaisuudesta ja niihin lukeutuu noin 35 000 teosta. Tähän museoon läpikotaiseen tutustumiseen kannattaa varata aikaa rutkasti; yksi päivä on auttamatta liian vähän. Jos urakkaa tahtoo hieman helpottaa, kannattaa jatkaa lukemista – nostamme esiin ne absoluuttiset helmet Louvren mestariteosten joukosta, jotka Pariisin visiitillään tulee nähdä.
Mona Lisa
Kyseessä on eittämättä yksi länsimaisen maalaustaiteen ikonisimmista teoksista – Leonardo da Vincin mystisen vienosti hymyilevän naisen tuntee ainakin pintapuolisesti ihan jokainen, olipa sitten taiteen ystävä tai ei. Vain 77 cm korkea ja 53 cm leveä työ on tunnetusti useimpien Louvren kävijöiden mielestä kovin pienen kokoinen teoksen suuren maineen rinnalla, mutta yksikään visiitti tässä museossa ei olisi täydellinen ilman renessanssin suuren miehen teoksen näkemistä. Historiansa varrella Mona Lisa on vieraillut joissakin muissakin museoissa Yhdysvaltoja ja Japania myöten, mutta viime ajat se on viettänyt visusti Louvressa. Nykyisin teosta ihaillaan luodinkestävän panssarilasin takaa, sillä se on joutunut historiansa varrella lukuisten varkaus- ja vahingoittumisyritysten kohteeksi.
Milon Venus
Mitä veistostaiteeseen tulee, on Milon Venus (tai Miloksen Afrodite) ehkä tunnetuin esimerkki. Hieman yli kaksimetrinen veistos edustaa hellenististä taidetta, ja se on ajoitettu jaksolle 130–110 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Milon Venuksen tekijästä ei ole täyttä varmuutta, mutta sen jalustan kaiverruksen perusteella sen on arveltu olevan Aleksanteri Antikiolaisen kädenjälkeä. Tuo jalusta on kuitenkin sittemmin kadonnut ja kyseisen jalustan yhteys juuri tähän teokseen on sekin kyseenalainen – tietty mysteeri Milon Venusta siis edelleen ympäröi. Teos itsessään on kuitenkin äärimmäisen vakuuttava, eikä siihen liittyviltä viittauksilta voi välttyä taiteen historiassa muissakaan teoksissa.
Vapaus johtaa kansaa
On ihmisiä, joiden mielestä taidetta ja politiikkaa ei tulisi sekoittaa. Heidän varmasti kannattaa jättää Louvre ja etenkin Eugène Delacroix’n Vapaus johtaa kansaa -maalaus (joka tunnetaan myös nimellä Vapaus barrikadeilla) väliin. Ranskan vuoden 1830 vallankumousta (ei siis aiempaa Ranskan suurta vallankumousta) suorastaan pateettisesti kuvastava teos on herättänyt ärtymystä, pahennusta, ihailua, kaikkia inhimilliselle tunnespektrille mahtuvia tiloja.
Teos on innoittanut kansallisia ja muita vallankumouksellisia ympäri maailman, ja sen voi sanoa kuvastavan vapauden, veljeyden ja tasa-arvon ihanteita upean eläväisellä tavalla. Kaiken lisäksi hyvin suuri (2,6 x 3,25 metriä) teos on kaikkea muuta kuin vaatimaton.
Samothraken Nike
Noin 200 vuotta ennen ajanlaskun alkua syntynyt Samothraken Nike on yksi vaikuttavimmista antiikin veistostaiteen jäännöksistä. Vaikuttavuutta lisää jo voiton jumalatarta esittävän teoksen koko itsessään; valkoisesta marmorista veistetty patsas on miltei 5,6 metriä korkea jalustoineen. Patsas tunnetaan löytöpaikkansa, Samothraken saaren nimellä. Patsas on ollut samalla ikonisella paikallaan vuodesta 1884 lähtien Louvren pääportaikon yläpäässä, mikä tuo osaltaan lisähohtoa sen maineeseen.
Häät Kaanaassa
Häät Kaanaassa on Paolo Veronesen pääteos, joka valmistui vuonna 1563, ja jonka Napoleon toi Italian sotaretkiltään Ranskaan. Periaatteessa uskonnollisen teeman omaava maalaus sulauttaa Raamatun kertomuksen keskelle venetsialaista juhlaympäristöä ja rikkoo melko räväkästi aikansa taiteen paatuneita tottumuksia. Veronesen tyyli edustaa myöhäisrenessanssia, ja hänen tuotantonsa voidaan karkeasti jakaa uskonnolliseen ja maalliseen taiteeseen – jättimäinen (6,77 m x 9,94 m) Häät Kaanaassa kuitenkin sulauttaa yhteen nämä taitelijan kaksi puolta. Tämä on teos, jonka äärelle kannattaa varata aikaa.